Etiopia tänään -tapahtuma 27–28.8.2016 Kulttuurikeskus Sofiassa osoittautui menestykseksi. kaikkiaan viikonlopun aikana Sofiassa kävi kolmatta sataa vierailijaa ja juhlijaa.

Ohjelman käynnisti tohtori isä Mengistu Gobezie Worku Lundin yliopistosta Ruotsista. Hän tiivisti Etiopian kirkko- ja kulttuuriperinnön helposti omaksuttavaksi paketiksi alustuksessaan.

Helsingin pyhän Tekle Haymanotin yhteisö esitti Sofian aulassa Yaredin hymnejä ja mezmur säveliä perinteisen koreografian siivittämänä. Sofiassa oli tarjolla etiopialaisia kansallisherkkuja ja aito kahviseremonia.

Kunniakonsuli Elias Saboure joutui jäämään pois tapahtumasta viime hetkellä sairastumisen vuoksi. Hänen tilallaan nähtiin tutkija Feven Sahla Helsingin yliopistosta. Feven kertoi Etiopian noususta matkailualalla ja lukemattomista nähtävyyksistä, jotka ovat jo turistien saatavilla.

Kirjoittaja ohjaaja Kidus Tamiru vei katsojat tutustumaan etiopialaiseen elokuva- ja taidemaailmaan. Hänen ohjaamansa lyhytelokuva ”Yksin” sai Sofiassa ensi-iltansa. Tämä kirvoitti keskustelua kaupallisen elokuvan ja taiteellisen ilmaisun kontrastista Etiopiassa.

Riina Nguyen Filantropia ry:stä ja Henrica Fagerlund Bezuneshin ystävät ry:stä tekevät kenttätyötä Etiopiassa eri projektien parissa. He kertoivat toiminnastaan ja kohtaamistaan haasteista erityisesti naisten asemaan liittyen.

Muusikko Miki Getachew päätti keskustelusarjan kuvasarjallaan Etiopialaisen musiikkimaailman vaikuttajista. Tämä oli alustusta lauantain varsinaiselle päätösnumerolle eli Le Alem Acoustic konsertille, jossa kuultiin etiopialaisia ikivihreitä musiikki-iskelmiä ja muutama suomalainen kansansävelmä etiopialaisittain sovitettuna. Suomalaisetiopialainen kokoonpano oli seuraavanlainen:

Mikimac (Jurry): laulu, perkussiot;
Kidus Tamiru: akustinen kitara;
Tariku Arega: viulu, mazinko;
Henrica Fagerlund: kontra basso;
Veronica Solje: taustalaulu, viulu, kantele;
Filippa Salo: taustalaulu, jouhikko

Myöhään lauantai-iltana alkoi pyhän Tekle Haymanotin praasniekan vietto Sofian kappelissa, joka huipentui aamuliturgiaan ja liiton arkin esiintuomiseen Kulttuurikeskus Sofian edessä.

Aurinkoisessa kesäsäässä tapahtuma poiki paljon positiivista palautetta ja erityisesti edisti vuorovaikutusta eri toimijoiden kesken.